Ger gamla fläktar dålig ventilation?

Bra grejer håller länge… Men hur länge är dem egentligen bra?

Det hör inte till ovanligheten att vi ser tillbaka på det vi genomfört och uträttat genom åren. Vi kanske funderar på vilket år vi bytte ut köket eller när var det vi målade om huset förra gången? Tiden går fort och allt som oftast visar sig att det vi tror var för fyra-fem år sedan, egentligen är 8 eller 10 år sedan, det var ju så nyss tycker vi!

Ofta rör det sig om saker som fungerat bra och inte påkallat någon större uppmärksamhet sedan dess. Samma sak är det med ventilationen, det är inte alls ovanligt att frånluftsfläktar runt om i våra fastigheter är 30 till 40 år och till och med ännu äldre. Det är snarare mer en regel än ett undantag.

Bra grejer håller länge och då rullar åren rullar på. Men är det så bra längre…?

För skoj skull gör vi en jämförelse med en 40 år gammal bil så får vi se om du håller med:

1980 hade Volvo kommit igång med sin 240 modell och var nu inne på sitt femte år. Volvo 240 tillverkades mellan 1975-1993 och i en upplaga på nästan tre miljoner bilar vilket gjorde 240 till den mest framgångsrika modellen genom tiderna och vid tiden Sveriges vanligaste bil. Motorn, som var en rak fyra på 2,1 liter och 82 hästkrafter, hade en toppfart på 148 km/h och presterade 100 km/h på 15,5 sekunder. Snittförbrukningen låg på 1,1 liter per mil vid blandad körning, med ett koldioxidutsläpp på 2515 g per mil (Koldioxidutsläpp är estimerat då det inte finns några jämförbara data från tiden. Dessutom var detta före tekniska nyheter som avgasrening och katalysator).

dålig ventilation

Sveriges vanligaste bil 2019

2019 var Volvo S/V60 den mest sålda bilen, med dryga 23 tusen exemplar. Motorn i grundutförandet är på 1,97 liter och 163 hästkrafter, har en toppfart på 180 km/h och presterar 100 km/ på 9,1 sekunder. Snittförbrukningen ligger på 0,63 liter per mil vid blandad körning, med ett koldioxidutsläpp på 1440 g per mil.

Summerar vi så har Sveriges vanligaste bil 2019 fått 100% mer effekt till 42% lägre energiförbrukning och kraftigt minskade koldioxidutsläpp jämfört med den så populära Volvo 240. Och även om det kan vara en kul nostalgisk upplevelse att köra och minnas tiden med den gamla 240’in, så är komforten trots allt rätt bra i dagens bilar.

Vi kan många gånger förundras över att teknikens framsteg i bilbranschen inte har kommit längre än förbränningsmotorn, men nu så ser vi nog en betydande omställning till eldrift och nollutsläpp med grön energi.

Även tekniken kring ventilation har utvecklats

Hur var det då med den gamla ventilationsfläkten som snurrat utan problem länge nu…

Likt jämförelsen mellan en ny och gammal bil ovan, har även fläktar och elmotorer utvecklats kraftigt med lägre energiförbrukning och mer effekt när det behövs. Likt bilarna så har komforten förbättrats genom bättre strömlinjeformning av fläktvingar och ljudisolering i dagens fläktar. Inte minst har vi utvecklat nya styrsystem som rejält bidrar till att minska energiförbrukningen. Ett styrsystem kan jämföras med gaspedalen i bilen. En gammal fläkt har ingen gaspedal, bara en bromspedal. Så för att anpassa luftflödet i en gammal fläkt måste man reglera det med spjäll i kanalsystemet, medan fläkten går på samma hastighet hela tiden, oavsett vilket luftflöde man vill ha. Tänk dig att din bil bara går på full gas, och för att anpassa hastigheten trycker du på bromsen olika hårt beroende på om du vill åka i 50 eller 100 km i timman.

I en modern fläkt med styrsystem finns som sagt en gaspedal, som på ett eller annat sätt automatiskt reglerar fläktens varvtal efter behov. Stänger man ett spjäll – så minskar hastigheten på fläkten och ventilationsflödet anpassas efter behovet. Detta sparar mycket energi, både i driftskostnad, men främst genom att mindre varm luft går till spillo. Det blir mindre värme för kråkorna helt enkelt.

Oavsett om du har en eller flera fläktar i din byggnad så är det ofta en god investering att byta till en modern fläkt för behovsanpassad ventilation. Vi kan bland annat hjälpa dig med tips och råd om passande modeller och energiberäkning som underlag för investeringen.

Fläktar med AC-motorer var den teknik som dominerade före EC-motorn kom.

Den här typen av fläktar finns överallt, från villan, till flerbostadshuset, till restaurangen, till industrin mm. Den känns igen främst genom att den ofta har en varvtalsregulator i form av ett steglöst vred, eller i steg där man kan ändra luftflödet, och att fläkten ofta ger ifrån sig ett brummande ljud, förutom när den är inställd på maxflöde.

Är fläkten installerad före 2005 så är det med stor sannolikhet en fläkt med AC-motor.

När fläktar med EC-motorer gjorde sin entré på bred front under andra halvan av 00-talet så drevs introduktionen av energieffektivitet och goda möjligheter att reglera EC-fläktens varvtal på ett smidigt sätt, utan att störande ljud uppstod. EC-motorn blev tystare och energisnålare. Sedan 2005 har energieffektiviteten hos fläktar med EC-motorer vidareutvecklats och ytterligare förbättrats med 25% högre verkningsgrad.

Vi har uppmärksammat att det fortfarande ibland installeras fläktar med den traditionella AC-motorn. Detta tycker vi är fel, eftersom det idag finns bättre och mer energieffektiva lösningar.

Läs mer om skillnaden mellan  AC- och EC-fläktar samt deras energiförbrukning i vår blogg: Fläktar med AC- eller EC-motor, vad är skillnaden?

 

Du kan själv göra beräkningar i vårt Fläktvalsprogram och se hur mycket energi du kan spara genom att byta takfläkt.

Ta gärna en titt på vår populära Takfläkt ERIK!

Svensktillverkning